вівторок, 9 грудня 2014 р.

Віта Заверуха - вінничанка-боєць АТО потрапила на сторінки французького часопису ELLE.

"Квіточка" Віта Заверуха 18 річна вінничанка, котра вміло стріляє з автомата та протитанкового гранатомета і без жалю знищує ворога. Дівчина, котра потайки від мами втекла на війну і воює у батальйоні «Айдар» з моменту його створення. Це - дівчина, яку знає Європа, ненавидить Росія, а фото з нею публікують французькі журнали. Вона не раз була на волосині від смерті, а на Георгіївці отримала контузію. Проте, не зважаючи на це, хоче повернутися туди, де киплять бої – на війну.

 «Я не знаю, що би робила, якби не воювала» 

 Взагалі, Віта могла стати програмістом. Мала до цього хист, кілька разів займала призові місця на міжнародних конкурсах з веб-дизайну, навіть вступила у Вінницьку ІТ-академію. Але, коли почалася революція, дівчина забрала документи з вишу і побігла творити історію.
-  Я не знаю, що би робила, якби не воювала, - зізнається Віта. - Мабуть зайнялася б якимось екстремальним видом спорту, можливо, їздила б на байку чи щось в цьому роді. Мені завжди було важко всидіти на місці. Тому я не сиділа під час Революції і не сиджу зараз, під час війни.

 «У Харкові мене затримала міліція, бо я говорила українською…»

 Під час революційних подій, Віта брала активну участь у Вінницькому майдані, штурмувала ОДА, ловила «тітушок», а потім ще й скидала Леніна у Харкові, була на майданах в Херсоні та Одесі.
-  У Харкові мене навіть міліція зловила, - говорить дівчина. - Тоді сепаратисти мали штурмувати ОДА, там ще якийсь мітинг «ватників» мав відбутися. Я туди поїхала з хлопцями, аби ці події попередити. На площі зіткнулася з ситуацією, коли якась бабуля чіпляється до української журналістки. Ну, я не витерпіла, підійшла і щось їй абсолютно необразливе сказала українською. Ну, бабця на мене накинулася: «Бандеровка, фашистка!», до неї приєдналася ще купа пенсіонерів. Одна бабця мене вдарила пакетом із пляшками. Не встигла отямитися, як мене уже міліція волоче. Як виявилося, за те, що я своєю українською мовою провокувала жителів до побиття себе самої. От такий абсурд.

 «Мамі казала, що під Києвом, в той час, коли уже була в АТО»

А потім почалася війна, і тоді ще 17-річна Віта твердо вирішила поїхати воювати. Боялася лише про одне: що ніхто не візьме до себе в батальйон неповнолітню дівчину.
-   Тоді до мене саме двоє знайомих зателефонували, запропонували їхати в АТО. Я, звісно, погодилася. Зразу речі не брала - в чому була, в тому і поїхала, мамі нічого не сказала, - говорить дівчина. - «Айдар» тоді тільки створювався. Це був перший заїзд з Майдану і в нього ще навіть назви не було. Я приїхала і не знала в якому батальйоні знаходжуся. Мамі казала, що під Києвом, щоб вона не турбувалася. Це через два тижні вже повідомила, що у АТО, коли дізналася назву батальйону. Спочатку мама дуже сварилася. А потім, уже змирившись, пишалася мною, фотографії на роботі показувала, хвалилася.
 Спочатку в батальйоні «Айдар», окрім саперних лопаток, нічого не було. Це вже пізніше Міністерство оборони видало батальйону автомати, аби озброїти роту.
-  Пам’ятаю свою першу бойову, - говорить Віта. - Ці автомати нам видали серед ночі, а ранком ми уже пішли наступати на Металіст. У мене автомат непочищений був весь в салідолі. Я ним стріляти не вмію, але біжу в наступ. До цього стріляла тільки по бляшанкам, і то не з автомата.
За словами Віти, вся техніка в батальйоні награбована і «віджата» у сепаратистів. Автомати, БМП, і навіть «Град», усе це бійці забрали у ворогів.
- У нас навіть трофейний БТР є, - говорить дівчина - Коли ми його забрали, він ще такий «нарядний» був, весь в російських прапорах і написах. А в середині там навіть «ікона» Путіна була.

 « Я в росіян - фашистка і бандерівка» 
 
На палких проросійських сайтах Віту, м’яко кажучи, не люблять, планують, як з нею поквитатися. А на одному форумі навіть пропонували винагороду за її голову. Також «фанати» не припиняють штурмувати дівчину повідомленнями в соціальній мережі, слати погрози і всяко принижувати, називають фашисткою і бандерівкою. Але це Віту не особливо турбує, а «фашистка» і «бандерівка» їй навіть подобається.
-  Я поміняла сторінку «В контакті». На стару інколи заходжу, закидаю щось провокаційне, щоб «ватників» остаточно порвало. А вони там так кумедно один з одним під моїми фотографіями переписуються, сваряться щось обговорюють, - розповідає Віта. - Повідомлення я ті не читаю, ось бачте, в мене на цій сторінці 1200 непрочитаних смс. Всі одного і того ж плану. Але я думаю, що ці люди, окрім погроз в Інтернеті, більше ні на що не здатні.

 «У нас в «Айдарі» навіть мусульмани і росіяни воюють»
 
«Айдар» - батальйон, який зібрав активістів з Майдану і добровольців. По суті, ним ніхто не опікується і там цвіте своєрідна анархія. Хоча  саме це, за словами Віти, і приваблює людей.
-  У нас в батальйоні кого тільки немає: і мусульмани є, і циган один, і четверо росіян з Ростова, серед них навіть дівчина є. Росіяни вирішили приєднатися до нас, як до тих, хто воює проти комунізму. Вони, до речі, так і застрягли в АТО. В Росію їм дороги немає. В Україну вони теж не поїдуть, бо без документів. Російські паспорти вони добровільно спалили, а українських поки що немає. Але вони чудові люди, для мене набагато рідніші, ніж ті, що все життя жили в Україні, а хотіли в Росію.



 «Мені після чергування влаштували фотосесію»

У новому номері французького журналу «ЕLLE» надруковано матеріал із фотографіями дівчат, що воюють в зоні АТО. Серед них також опинилася і Віта.
-   Було це на Луганській ТЕС. Сиджу я після чергування, втомлена, замурзана. Підходить до мене командир і каже, що там французи приїхали, мене дуже потребують. Я нічого не розумію приходжу, а там журналісти, щось від мене хочуть, а я французької не знаю. Коли знайшли вже перекладача, вияснилося, що вони прагнуть мене сфотографувати і взяти коротке інтерв’ю для французького журналу. При чому вигляд у мене тоді був не для фотосесії: в брудній формі, з синцями під очима, я навіть розчесати волосся не встигла.


«Нам треба воювати на дві сторони»
Досить довго «Айдар» утримував містечко Металіст. Проте сильно наші позиції погіршилися після проголошення перемир’я.
-  На мою думку, нам треба воювати на два фронти: з зовнішнім ворогом і з внутрішнім.  Бо невідомо, звідки буде останній удар: чи зі сторони Росії прилетить якась боєголовка, чи з боку влади - указ або закон, який нашу  боротьбу зведе нанівець, - говорить Віта. - Металіст ми тримали з червня по серпень. Ми вже собі всі позиції ідеально вистроїли, танки прикопали, тому захватити назад його було нереально. А нам в один день сказали забиратися звідти, бо президент підписав перемир’я. Потрібно було зробити буферну зону, щоб ми відступили на 7 кілометрів і щоб російські війська відступили. А за годину до початку перемир’я у  нас десь 40 чоловік убили, після того, як ми забрали всю техніку, зробивши цю буферну зону.

«На війні все не таке, як в мирний час»
-  У мирному житті все не так сприймається, як на війні, навіть смерть товаришів. Ти розумієш, що всі на це йдуть, що з кожним може таке статися. На війні світ більш зжатий і там все набагато швидше відбувається і гостріше, - говорить Віта - Так, ця війна і Революція змінила кожного з нас, ми стали інші. У нас з’явилися інші цінності, а матеріальні блага відійшли на другий план. Я дуже сподіваюся, що така революція буде і в Росії. Можливо, значно пізніше і не так масштабно, як у нас, але думаю, що вона-таки відбудеться. Люди уже починають розуміти, хто є хто, і рано чи пізно вони докопаються до правди. 




Немає коментарів:

Дописати коментар