вівторок, 19 січня 2016 р.

Водохреща. Бог – не фільтр. (Георгій Коваленко)

На противагу існуючому офіційному стасус-кво, та критиці окремих осіб, які звинувачують мене у помилкових формулюваннях, залишаю собі особисту думку на право називати речі своїми іменами. Наприклад, не можу назвати Російську Православну Церкву в Україні "українською" (хоча зареєстрована вона у відповідних державних органах саме як Українська), бо вона такою не є. І просто зараз не буду вдаватися у міркування про канонічність чи неканонічність тієї чи іншої релігійної установи. Мова про вчасне і інше. Мова також про те, що і серед тих, кого зазвичай не поважаєш є люди розумні, яких хотілося б бачити по цей бік "барикад". Серед таких людей є Георгій Коваленко (голова Синодального інформаційно-просвітницького відділу Російської православної церкви в Україні, прес-секретар Предстоятеля РПЦ в Україні). Нині йому слово. Воно насправді розумне.

            Водохреща. Бог – не фільтр (Георгій Коваленко)

Я не буду переказувати євангельську історію про хрещення Ісуса в Йордані. Це зроблять у храмах. Я не буду розповідати про традиції на Водохрещу. Це зроблять по радіо і по телебаченню. Я спробую звернути вашу увагу на екологічний вимір свята, про який навряд чи згадають у проповідях та сюжетах. Водохреща – це свято Води. Воду ми освячуємо, воду п'ємо, у воду занурюємося і водою кропимо наші домівки і один одного. Тому важливо згадати в цей день про те, що кожен з нас на три чверті складається з води. А також про те, що наша планета, попри назву Земля, на три чверті вкрита водою. Саме вода є тією стихією, в якій, згідно з Біблією і згідно з наукою, зародилося життя. Саме вода є тим, без чого людина жити не може.


Але як пов'язані події Хрещення Господнього зі зміною властивостей води на Водохрещу? Спробую дати богословсько-екологічне тлумачення цієї події. Те, що робив Іоанн Хреститель для юдеїв на Йордані, аналогічно християнській сповіді. Люди сповідували перед ним свої гріхи, а він здійснював їм омовіння в Йордані на знак очищення від гріхів. Саме тому, коли до Іоанна прийшов Христос, він спочатку відмовлявся Його хрестити, бо в цьому не було потреби. Але Христос наполіг і увійшов у води Йордану не для того, щоб очиститися самому, а для того, щоб очистити водну стихію, а через неї і всю природу. Саме тому в день згадки про цю подію на Йордані змінюються властивості води, яку ми освячуємо і до якої ставимося, як до святої. Але не слід думати, що Бог буде працювати для нас фільтром з очищення води. Як, згідно з біблійною історією, людина стала причиною природніх катаклізмів, так і з екологічної точки зору саме людина і продукти її діяльності зробили непридатними для пиття майже всю воду у наших річках та озерах. З цієї причини вже багато років я не раджу навіть на Богоявлення пити і набирати воду у водоймах. Богові для освячення варто приносити найкраще. І якщо ми п'ємо воду, купуючи її в супермаркетах, то там її варто брати і перед тим, як іти до храму.

А ще не варто думати, що Бог в цей день буде працювати рятувальником на воді. Тому варто дотримуватися правил зимового занурювання і заходити у воду лише у знайомих і спеціально облаштованих місцях. А якщо ви вирішите зігрітися не тільки святою водою, то робити це варто лише після, а не перед зануренням. Так само варто самим попіклуватися про власне здоров'я, щоб не перемерзнути і не захворіти. Головне ж згадати, що Церква називає цей день Богоявленням. Бо майже дві тисячі років тому на Йордані було явлення Бога-Трійці, а також явлення Христа народові і свідчення про Нього як очікуваного Месію від Іоанна Хрестителя, якого народ вважав за пророка. То може варто очікувати явлення Бога і в тій воді, з якої на три чверті складається наше тіло? Це значить, що ми маємо сприймати не тільки зовнішні форми цієї події або традиції щодо освячення води. Ми маємо бути відкритими до явлення Бога і в нашому серці, і в нашому житті, щоб почувши Його Заповіді, навчитися ставитися один до одного і до створеного Богом світу по-Божому, або, принаймні, по-людськи. Тоді чистішими стануть не тільки наші душі, але й наші річки.




Немає коментарів:

Дописати коментар