вівторок, 5 липня 2016 р.

Олександр Хомченко: 'Коли вивели на розстріл до ями, заповненої убитими, перед очима пролетіла ...

Такі тексти і такі свідчення не мають бути забутими. Ніколи. Принаймні допоки ми живі...
Пастор Олександр Хомченко, якого бойовики жорстоко били і катували за те, що він в центрі Донецька молився за свою країну, у першій декаді квітня ц.р. давав свідчення в Брюсселі. Там перед, засіданням в Міжнародному суді в Гаазі, відбулося попереднє слухання справи про злочини російських військових в Україні.


"У день від'їзду до Бельгії Олександр Хомченко помітно нервував. Кілька разів повторив фразу: Ось лечу в Брюссель і думаю: а чи треба? Почують там наші голоси? У понеділок в Бельгію на попереднє слухання справи про злочини російських військових в Україні поїхали три наших співвітчизника, які, перебуваючи в полоні, пережили знущання, катування і приниження. Історію Ірини Довгань з міста Ясинувата Донецької області, заарештовану за те, що вона допомагала української армії, пам'ятають багато. Жінку, обмотану українським прапором, прив'язали до стовпа в Донецьку і дали в руки табличку з написом Вона вбиває наших дітей. Агент карателів. Перехожі плювали їй в обличчя, били Львівський студент Юрій Яценко просидів в російській в'язниці цілий рік. Його судили за сфабрикованим звинуваченням у зберіганні 41 грама мисливського пороху.

Зліва направо: Олександр Хомченко, Юрій Яценко та Ірина Довгань. Знімок зроблений перед від'їздом до Брюсселя

  Після того як ці люди виїхали на безпечну територію, у них взяли свідчення польські поліцейські. Депутат Європарламенту Малгожата Госевська поставила собі за мету зібрати відомості і довести в Гаазькому суді, що Росія є спонсором терористів, які орудують в Україні. 
 - Тільки мені не дуже зрозуміло, чому поляків хвилює наша доля, а силові структури України ні, -  знизує плечима Олександр Хомченко. -  Співробітники СБУ поцікавилися у мене лише позивними, іменами та прізвищами моїх мучителів. А що зі мною ці мучителі робили, їх не цікавило. Саме поляки подали звернення до Гаазького суду, доводячи на конкретних прикладах, що "ЛНР" і "ДНР" є міжнародними терористичними організаціями, які спонсорує Росія.
Олександр показав мені знімки, зроблені навесні і влітку 2014 року в Донецьку. У самому центрі міста на площі Конституції він разом з однодумцями і прихожанами церкви Слово життя, в якій служить пресвітером, поставив молитовний намет.
Ми запросили представників усіх конфесій і кожен день по вечорах проводили спільні богослужіння, розповідає Олександр Хомченко. Не було серед нас тільки священиків московського патріархату. Спочатку на площі збиралися по триста чоловік. Але з кожним днем ​​ситуація змінювалася, в місті ставало все більше бойовиків, а людей на богослужіння приходило все менше. Боялися. Адже вбити могли навіть за жовто-синю стрічку на одязі. Ми їх з часом теж зняли. У липні на наш намет чотири рази нападали молодчики батальйону Оплот і колишні беркутівці, що постали на сторону терористів. Ми пояснювали їм, що молимося за Україну, за всіх людей, що живуть в країні. Це не допомогло. Нашу техніку розбили, намет знесли. Але ми все одно продовжували збиратися на тому ж місці о шостій годині вечора. Правда, служителі церкви вже не приходили. Комусь пригрозили розстрілом, якщо ще раз побачать на площі, хтось просто злякався Мені теж говорили: Навіщо ти туди ходиш, навіщо цей героїзм? Бог чує і в підвалі. Але я не міг кинути людей. Деякі підходили до мене, брали за руку і говорили: Ви острівець розсудливості в цьому жаху. Людям потрібні були ці молитви і зустрічі.


Олександр Хомченко

 У центрі Донецька молитовний марафон тривав 158 днів. Щовечора Олександр проводив тут служби.
Днем Олександр займався тим, що вивозив з Донецька на українську територію сім'ї з маленькими і хворими дітьми. Тоді ще не скрізь стояли блокпости, з міста можна було вибратися путівцями.
Всім, хто підходив до нас на площі, ми давали номер телефону, за яким можна було повідомити про своє бажання виїхати з Донецька, збирали інформацію, а потім організовували відправку людей, продовжує Олександр. Залучили до цього власників великих автобусів. А сім'ї з інвалідами я вивозив на своїй легковику. Якось віз молоденьку дівчинку з крихітним дитиною. Побачив, що між Ясинуватій і Авдіївці луплять Гради. Причому так потужно, що земля здригалася під ногами. Я запитав когось із місцевих, як мені проскочити, щоб вивезти матусю. Мені махнули в сторону респектабельного заміського клубу для багатих "Царське полювання". Проїжджаючи повз, подумав: якась договірна у нас війна йде. Там на терасах сиділи люди, випивали, їли, відпочивали, як ніби поруч немає обстрілів. До речі, в Царську охоту, наскільки я знаю, жоден снаряд в той період не потрапив Загалом, ми їдемо. Машину кидає з боку в бік. Мамочка плаче, боїться. Я їй кажу: Молися, як вмієш, і Бог врятує.
Заарештували Олександра 4 серпня, коли він, вивізши ще одну сім'ю з міста, приїхав на вечірню службу.
Кожен день я йшов на площу, як на Голгофу, згадує пастор. У той день ми, крім звичайної молитви, ще вітали з днем ​​народження двох парафіянок. З цієї нагоди я купив два букети квітів і цукерки. Розумієте, тоді в Донецьку я щодня жив так, як ніби він останній. І радів усьому доброму, що відбувалося. Ми молилися, а повз по вулиці проїжджали танки, БТРи Коли люди почали розходитися, я постарався простежити, щоб всі спокійно розійшлися по домівках. Як раптом побачив ведуть іменинницю Роксану. Вона, може, і поїхала б з міста, але її батько, професор, категорично відмовився: Бібліотеку не кину. А в бібліотеці п'ять тисяч томів. Підходять до мене: Ми розвідка російської православної армії. Ви заарештовані. Хто дозволив вам збиратися на площі? Я показав дозвіл, отримане в мерії. Але бойовик його порвав. Нас відвезли в будівлю обласного управління міліції. Там звинуватили: Так на вас хреста немає. Які ж ви православні? І тут Роксана показує: На мені є хрестик. Її незабаром відпустили. Віддали квіти, коробку цукерок А мене і мого помічника Валеру відправили до Макіївки. Коли побачив напис, яку зробили бандити на будівлі, подумав, що мені ввижається. Там було написано: НКВД.
Олександра били, катували, зв'язавши руки за спиною, підвішували на дибу. В одній з кімнат цього НКВД він побачив повний набір інструментів для катувань. Згадалося все, що читав про інквізицію, знаходить в собі сили жартувати мій співрозмовник. У кишенях у пастора бойовики знайшли талони на бензин, а в техпаспорті на машину побачили дніпропетровські номера. Та ти на Коломойського працюєш! заявили бандити. У Олександра почали допитуватися, на кого він працює, хто його спонсорує, кому звітує
Потім мене повезли в обласне управління МВС Донецька, продовжує Олександр. Катував мене бандит сказав, що сам приїхав з Бєлгорода боротися з фашизмом. Я в черговий раз здивувався: за православ'я у вас бореться людина з позивним Біс, з фашизмом бореться хтось Абвер. Все у них там переплуталося.
За чотири дні полону Олександра тричі виводили на розстріл.
Коли перший раз поставили до стінки, автоматна черга пройшла над головою, згадує пастор. Хоча, чесно кажучи, я був готовий до того, що мене вб'ють. За першу добу мого полону чув і бачив, як вбивають українців. Кого-то розстрілювали з автомата, на когось відчували гранатомет. Одного поставили на коліна і застрелили в потилицю з пістолета Другий раз мене вивели вбивати в Макіївці. Поставили на краю ями, заповненої тілами розстріляних полонених. Після війни ми знайдемо ще багато таких братських могил Коли стояв над тілами, перед очима пролетіло все життя. Зрозумів, де недолюбив, кому що недодав В той момент я покаявся. І сказав чотирьом відморозків, що стояли переді мною: Дякую вам, друзі мої. Я знаю, куди йду, а ваша дорога в нікуди. У цей момент пролунали автоматні черги. Але кулі пролетіли повз...


 Чому вас не розстріляли?
Не знаю, знизує плечима Олександр. Бог втрутився. Начальник контррозвідки раптово віддав наказ: Батюшку не чіпати. Думаю, побоявся розголосу. Адже під НКВД зібралися парафіяни нашої церкви, стали голосно молитися. І мене їм віддали. Бандити були постійно п'яними. Знаєте, де вони брали горілку? Ловили жінок з довгим волоссям, стригли їх під нуль, коси здавали і отримували гроші на випивку. Я знаю, що мені не можна з'являтися в рідному Донецьку, тому що занесений в розстрільні списки. Люди, що залишилися в місті, кажуть, що з тих, хто мене катував, нікого вже немає в живих.


Хомченко - перші дні після звільнення.

 Звільнившись з полону, Олександр поїхав до Маріуполя до учнів. Там його вже чекали дочка з онуками і зять. Сини пастора залишилися в Донецьку.
Мені запропонували на вибір служіння в Києві чи Одесі, каже пастор. Але я заїхав до свого друга в Миколаїв, да так там і залишаюся досі. Смішно вийшло. Дізнавшись про моє звільнення, мені подзвонив хороший приятель: Олександр, приїжджай до мене! Заколемо кабанчика. А він-то в чому винен? пожартував я.
Пастор живе в кімнатці при церкви. Задовольняється малим. Головною своєю місією зараз вважає поїздки в зону АТО до українських військових, що захищає країну.
В окопах мені часто задають не зовсім релігійні питання: За що ми тут воюємо ?, розповідає Олександр. І я пояснюю: не плутайте країну з державою, а уряд з народом. Я не піднімаю патріотичний дух бійців. Моє завдання рятувати душі цих хлопців.
Про що вас питали польські поліцейські, збираючи дані для Європейського суду?
Про все. Навіть в якій камері я перебував, коли і хто до мене приходив, як довго мене били Про кожну дрібницю. Їх цікавило й те, що у мене забрали. Мою машину розібрали повністю. Зняли колеса, акумулятор. Від неї залишився голий кузов. У Донецьку у мене були квартира і будинок. У них зараз живуть сини. Якщо бандити бачать порожнє житло, тут же вламуються. Спочатку вони робили це по ночах, але незабаром перестали соромитися. Серед білого дня виносять все, що їм подобається. Так згадайте, як розграбували супермаркет Метро. Мародерство в чистому вигляді. Тягли алкоголь ящиками, десятки пар джинсів, куртки Скільки потрібно людині, скільки він з собою забере? ..
У Брюссель пастор Олександр взяв малюнки дітей, що живуть в Мар'їнці, і знімки молитовного донецького майдану, який протримався 158 днів.


Джерело -  http://voi.com.ua/news/416429/



Немає коментарів:

Дописати коментар