пʼятницю, 17 травня 2019 р.

1939-1945. Війна була іншою...Продовження теми. ЛЕНД-ЛІЗ.


Довідка ЛЕНД-ЛІЗ (від англ. lend-lease – позика-оренда) – заг. назва системи надання одними країнами-союзницями по антигітлерівській коаліції ін. країнам-союзницям допомоги у військ. техніці, зброї, боєприпасах, спорядженні, сировині, продовольстві та послугах. Походить від назви закону США про Л.-л. від 11 березня 1941, згідно з яким уряд США мав право на умовах позики-аренди поставляти зброю, боєприпаси, спорядження тощо до д-в, чия оборона в роки війни вважалася життєво важливою для безпеки самих США (по закінченні війни поверненню або компенсації підлягали лише ті матеріали, що не були використані, перероблені або втрачені в ході бойових дій, причому США на оплату відповідних компенсацій надавали довгостроковий кредит). Окрім США, поставки за системою Л.-л. до СРСР здійснювали також Велика Британія і Канада.

Позиція сучасної РосіїДопомога від США, Англії та Канади, що надходила за програмою ленд-лізу, відігравала важливу, але далеко не вирішальну роль в радянських військових зусиллях. Без ленд-лізу Червона Армія все одно перемогла б вермахт, нехай і великою кров'ю і за більш тривалий термін. Виступаючи 17 березня 2015 року на засіданні російського оргкомітету "Перемога", президент Володимир Путін підкреслив: "Ми зобов'язані постійно, аргументовано, твердо, наполегливо відстоювати правду про війну, про колосальний внесок радянського народу в Перемогу, про що об'єднує і вирішальну роль Радянського Союзу в розгромі нацизму ". А виступаючи 2 червня 2017 року дискусії "Бізнес-діалог Росія - США" на Петербурзькому економічному форумі, Путін підкреслював, що за програму ленд-лізу "ми ... повністю розплатилися вже за часів сучасної Росії".



Як було реальноПоставки по ленд-лізу закривали основні "вузькі місця" радянської економіки - виробництво бензину, вибухових речовин, алюмінію, інших кольорових металів, радіостанцій, вантажівок і т.д. Без поставок по ленд-лізу радянська економіка зробила б значно менше танків і літаків, бомб, мін і снарядів і було б набагато важче застосувати всі цю техніку через брак пального, транспортних засобів, засобів зв'язку тощо.

У 1940 році ВВП США оцінювався в 101,4 млрд доларів. Всього американські поставки по ленд-лізу склали 50,1 млрд доларів, з яких на частку Радянського Союзу довелося 11,36 млрд, а на Англію - 31,4 млрд доларів. Крім того, свою програму ленд-лізу мала Канада, яка поставила Англії і СРСР матеріалів на 4,7 млрд доларів. Поставки по ленд-лізу здійснювалися і з Англії, але вони йшли головним чином за рахунок американських поставок до Англії по ленд-лізу. За даними російського історика Михайла Супруна, всі поставлені в СРСР вантажі, включаючи і ті, що не дійшли до пункту призначення, були оцінені в 13,253 млрд доларів, в тому числі поставки з США склали 11,36 млрд доларів, з Великобританії - 1,693 млрд ( 420 млн фунтів стерлінгів) і з Канади - 200 млн доларів. Зворотний ленд-ліз з СРСР американці оцінили в мізерну суму 2,1 млн доларів, що було в кілька разів менше допомоги Радянському Союзу з боку одного тільки американського Червоного Хреста, яка тільки в 1941 році склала 5 млн доларів. (Chart of US Gross Domestic Product, 1929-2004; Супрун М.Н. Ленд-ліз і Північні конвої 1941-1945 рр. М .: Андріївський прапор, 1997. С. 350, 352.)


Президент Рузвельт
За нашою оцінкою, реальний ВВП СРСР в 1984 році становив лише одну шосту від ВВП США. (Соколов Б.В. Радянська економіка: правда і міф // Соколов Б.В. Правда про Велику Вітчизняну війну (Збірник статей). СПб .: Алетейя, 1998). Якщо в роки війни співвідношення було таким самим, обсяг радянського ВВП в той момент можна оцінити приблизно в 16,9 млрд доларів. Тоді загальний обсяг поставок по ленд-лізу в СРСР склав близько 78,4% від річного обсягу радянського ВВП, а зовсім не 4%, як стверджував в 1947 році глава Держплану Микола Вознесенський в 1947 році в книзі "Військова економіка СРСР в період Вітчизняної війни ".


Для виробництва броні найважливіше значення мали легуючи добавки, які практично повністю надходили по ленд-лізу. З Англії, США і Канади надійшло понад третину всієї вибухівки, використаної в Радянському Союзі в роки війни. З США і Британської імперії в СРСР надійшло понад 55% відсотка всього використаного в промисловості алюмінію. З США, Англії та Канади в Радянський Союз було поставлено 57,8% від загального обсягу виробництва авіабензину в СРСР в період війни. Фактично ж поставки по ленд-лізу були включені в радянське виробництво бензину, оскільки використовувалися майже винятково для розведення радянського авіабензину з метою підвищення його октанового числа. Перед війною переважна більшість марок авіабензину в СРСР мало октанове число не вище 74, що не годилося для новітніх літаків, тоді як 97% отриманого за ленд-лізом авіабензину мало октанове число не нижче 99. Без ленд-лізу радянська авіація залишилася б без пального. Без західних поставок було б вироблено в 2,25 рази менше літаків, яким до того ж не було на чому б літати.





В СРСР по ленд-лізу було поставлено 35 800 радіостанцій, 5899 приймачів і 348 локаторів, що забезпечило основні потреби Червоної Армії. З США надійшло також 32 200 мотоциклів, що в 1,2 рази перевищувало радянських виробництво мотоциклів за 1941-1945 рр., І 409,5 тис. Автомобілів, що в 1,5 рази перевищувало радянських виробництво в воєнні роки. 1 травня 1945 в автомобільному парку Червоної Армії поставлені по ленд-лізу машини становили 32,8% (58,1% становили машини вітчизняного виробництва і 9,1% - трофейні автомашини). З урахуванням же більшої вантажопідйомності і кращої якості роль американських автомашин була ще вище. "Студебекери", зокрема, використовувалися в якості артилерійських тягачів. Крім того, радянські реактивні міномети "катюші" ставилися майже винятково на шасі "студебекерров" (20 тис. Установок), тоді як на шасі радянських вантажівок ЗІС-6 було поставлено лише 600 "катюш".


"Катюші" на "Студебекерах" на військовому параді у Москві
Випуск магістральних паровозів і тепловозів в СРСР в роки війни був практично припинений. За ленд-лізом ж в СРСР в роки війни було доставлено 1900 паровозів і 66 дизель-електровозів, що перевершували спільне радянське виробництво паровозів в 2,4 рази, а електровозів - в 11 разів. А залізничних вагонів по ленд-лізу було поставлено в 10,2 рази більше радянського виробництва 1942-1945 років. (Соколов Б.В. Друга світова: Факти і версії. М .: АСТ-Пресс, 2005. С. 284-306.)


Американський паровоз по "ленд-лізу"

Побудована на крові сталінська модернізація нітрохи не зменшила розрив між СРСР і провідними державами Заходу. Економічно ж Радянський Союз був не в змозі вести війну з Німеччиною один на один без економічної допомоги західних союзників. Без ленд-лізу СРСР навряд чи б протримався навіть до кінця 1942 року.
Цитата - «Зараз легко казати, що «ленд ліз» нічого не значив. Але восени 1941 року ми все втратили, і якби не «ленд ліз», не зброя і не продовольство ще не відомо, як би пішли справи».
Анастас Мікоян, в роки війни – Голова Комітету продовольчо-речового постачання Червоної армії.

У роки війни Сталін дуже високо оцінював роль ленд-лізу. 30 листопада 1943 року, виступаючи в Тегерані на урочистому обіді в честь дня народження Черчілля, він вимовив наступний тост: "Я хочу сказати вам, що, з російської точки зору, зробили Президент і Сполучені Штати для перемоги у війні. Найважливіші речі в цій війні - машини. Сполучені Штати довели, що можуть виробляти від 8000 до 10 000 літаків на місяць. Росія може виробляти, щонайбільше, 3000 літаків на місяць. Англія виробляє 3000-3500 на місяць, в основному важкі бомбардувальники. Таким чином, Сполучені Штати - це країна машин. Без цих машин, отриманих по ленд-лізу, ми б програли цю війну ". (Foreign Relations of the United States: Diplomatic Papers, the Conferences at Cairo and Tehran, 1943 - United States Government Printing Office, Washington, 1961. P. 469.)

Із загального обсягу американських поставок по ленд-лізу в 10,8 млрд доларів за уцілілу техніку, на думку США, необхідно було виплатити 1,3 млрд доларів. Було сплачено СРСР і Росією 722 млн, або близько 55%. Останні платежі в рамках виплат Паризькому клубу були проведені в 2006 році. У цінах на 2015 рік вартість поставок по ленд-лізу становила 160 млрд доларів.


Знаменитий американський "Вілліс"

Радянські солдати на "Віллісах"

Автор - Борис Соколов, історик

Джерело https://pobedobesie.info/lend-lease/;
http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?Z21ID=&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Lend_liz;
http://landlease.mfaua.org/

Немає коментарів:

Дописати коментар