середу, 24 лютого 2016 р.

"Я вважаю, що цивілізація в цьому світі одна, і тут навіть вибору немає - ти або належиш до цивілізації, або не належиш"


Доктор філософії розмірковує про відразу, жах, презирство і про подолання їх цивілізацією.   
43-річний доктор філософських наук греко-татаро-грузинського походження представляється скромно: "Людина, яка все життя ототожнює себе з рок-н-ролом".У 90-х фронтмен групи "Джинн", а нині доцент КНУ ім. Т. Г. Шевченка, один з найпопулярніших викладачів Києво-Могилянської академії, автор і перекладач монографій по феноменології Вахтанг Кебуладзе навіть своїм студентам на початку курсу незмінно оголошує: "Не сприймайте мене а ні як викладача ,а ні як філософа. Для вас я, як в газеті "Правда" писали, "агент впливу Заходу"...

 "Я вважаю, що цивілізація в цьому світі одна, і тут навіть вибору немає - ти або належиш до цивілізації, або не належить", - пояснює він, розташувавшись під розлогим деревом в "Самосаді" - міні-парку, що нещодавно виник на пустирі Подолу за громадянською ініціативою його жителів, до яких Кебуладзе і себе зараховує з 2004 року.Ця дата взагалі є важливим вододілом у його житті: він вперше відчув, як це, коли батьківщина не викликає в тобі огиди.


                      "Ніякої загадкової російської душі немає"

На початку вересня минулого року ви з Володимиром Єрмоленко на запрошення посольства Німеччини розповідали німецьким журналістам про те, як правильно висвітлювати ситуацію в сучасному українському суспільстві. Вас запросили тому, що ви були активним учасником другого Майдану?
Вахтанг Кебуладзе: Важливо те, що раніше таке навіть уявити не можна було: щоб нас покликали розповісти німецьким ЗМІ не тільки про те, як ми бачимо ситуацію, але ще і про те, як вони її спотворено бачать. Я перший студент Гете-інституту в Києві, але якщо раніше мене і запрошували на подібні "сходки", то тільки з завданням промодерувати презентацію книги німецького філософа, наприклад. У такому вигляді, в такій ролі я їм був цікавий і потрібний.А зараз починають нас слухати - виявляється, українці здатні сказати щось і про себе, і навіть про нас, і як ми їх бачимо, і правильно це чи неправильно. Україна стає цікавою.Раніше мені було навіть неприємно представлятися, що я з України, тому що мене асоціювали з Януковичем. А тепер навпаки: я українець, тут історія відбувається. Французи? А ви хто? Що ви зробили - це покоління - для того, щоб Європа була Європою? Просто прожираєте те, що зробили попередні покоління. А у нас Майдан, ми воюємо з варварами на Сході.



Гарно! Можливо і так себе позиціонувати ...

 Вахтанг Кебуладзе: А тільки так і треба! Раніше до України я сам ставився з легкою зневагою, зафарбованими нотками зневаги. І до "совку" ставився завжди з огидою і з жахом.Пам'ятаю один момент - з середини 80-х. Років в 14-15 я підійшов до дзеркала і подумав: "Я ніколи не вийду з цієї в'язниці".В Україні Кучми і Кравчука я продовжував бачити цей "совок". Майдани відкрили абсолютно нову перспективу. Я почав розуміти, що це не просто «совок», це органічна інкарнація Росії, і то презирство, огиду на рівні гидливості, які я відчував, і по відношенню до себе внутрішній сором - тепер я звільняюся від цього, і я вдячний: Богу, народу, всім людям, які до цього доклалися.Поступово починаю цю гидливість відчувати до Росії. До їх бачення світу, що побудований на фундаментальному неприйнятті чужого, до їх варварської манері поведінки за кордоном - або улесливо-приниженою, або хамськи-нахабною, в залежності від рівня багатства.Вони абсолютно не здатні органічно розчинитися в середовищі, постійно очікують підступу - ось це імперське мислення. Господи, а що ви світу дали, крім воєн, страждань, руйнувань і декількох творів мистецтва? Господи, нічого. "Зате ми робимо ракети і перекрили Єнісей, а також в області балету ми попереду планети всієї" (ред. - Цитата з пісні Ю.Візбора).


 Якщо буду писати що-небудь з російської літератури, поставлю в епіграф Хармса: "Пушкін сидить у себе й думає:" Я геній, і добре. Гоголь теж геній. Але ж і Толстой геній, і Достоєвський, царство йому небесне, геній. Коли ж це скінчиться? "Тут все і скінчилося".

Нам властиво, як людям, вирощеним в цій імперській російській культурі, переоцінювати її значення для світу. Я не хочу применшувати таланту класиків, і Федора Сологуба я дуже люблю. Але практично у кожного народу світу є талановиті люди, які писали твори на своїй національній мові.Роль, яку грав російський роман в XIX столітті, в ХХ взяла на себе латиноамериканська література: Маркес, Борхес і Кортасар. Потім естафетну паличку перехопив центральноєвропейський роман: Кундера, Павич, Грабів, Ґомбрович ... До речі, наш Андрухович добре туди вписується - і не тільки тому що він "ич".

 Зараз, мабуть, Володимира Сорокіна з російських знають у світі ...
Вахтанг Кебуладзе: Сорокін геніальний стиліст, він може в одному оповіданні писати як Тургенєв, а в іншому як Толстой чи Гоголь, а то взагалі стилізувати вуличне арго. Але це все вторинне, для людини, яка не знає російської літератури, це просто ні про що. Хіба що, тільки його "Лід" є дійсно витвором мистецтва. Все інше - ну, провокаційно.Знову ж таки, для патріархальної російської душонки, коли письменник пише стилем Тургенєва, а потім починає матюкатися, - це тизер, це смикає, але це ж дешево! Всі їх сучасні письменники грають на струнах, які тільки там, у своїй провінції, в російській провінції цивілізованого світу, зрозумілі.Потрібно позбавлятися від цього комплексу, що ось є російська культура, а ми як би біля неї, і тільки так ми можемо увійти в світову історію. Потрібно спокійно визнати: так, ми центральні європейці, у нас немає світової філософії - але скільки країн, народів, у яких немає світової літератури, світової філософії. І що, через це там жити погано і нецікаво?


 І все-таки страшно виривати з красивою "загадкової російською душею" на користь меркантильного Заходу.
 

Вахтанг Кебуладзе: Ніякої "загадкової російської душі" немає. Є огидна "душа-тушонка". Маргінальна. Жлобів багато. Якщо народ починає на цю душонку молитися, отримує або Третій рейх, або Русскій мір, або будь-яке інше збочення.

 "Реальна загроза зараз не тільки військова, а й моральна. Це розчарування". Як ви зараз бачите Майдан 2013-2014 років - це чотири місяці деструкції або героїзму?
Вахтанг Кебуладзе: Для тих людей, які реально вклалися, це була щоденна виснажлива робота, важка і фізично і психічно. Причому, як у Лесі Українки: contra spem spero, без будь-якої надії, що ми зможемо зламати. І, тим не менш, десятки, сотні тисяч людей щодня, заносячи свої гроші, просто працювали: хто на кухні, хто в медпункті, хто на транспорті ...Коли тільки все почалося, я зібрав своїх друзів - ми ходили цілу ніч і патрулювали. Моя дружина працювала на кухні, а потім в русі "Майдан-SOS". Ми займалися доставкою продовольства, медикаментів, возили мити людей, ночувати. Шини потім ще возили.



 Так, але це все залишилося в минулому, а зараз в повітрі повисло майже розчарування ...
Вахтанг Кебуладзе: Тим, у кого вірус настроїв поразки, просто треба згадати жах, якого вдалося уникнути - це була б деградація на десятиліття, і молодь б виросла абсолютно цинічної і розбещеної.Я дуже боявся, у мене були апокаліптичні очікування від російської агресії. Я не очікував, що ми зможемо так швидко консолідуватися, це фантастика - все це волонтерський рух, і це багато чого варте.Армія була прогнила, зруйнована зсередини корупцією, вся наскрізь пронизана російськими агентами. У 2008 році російські танки за п'ять днів виявилися під Тбілісі. Якби всі європейські глави держав не з'їхалися, якби НАТО не зайшло в акваторію Чорного моря, то Грузії сьогодні не було б. Так, територія України більше, але і росіяни хотіли зовсім іншого - як мінімум весь Донбас плюс Харківську область, аж до Дніпропетровська. І Одесу.А цього ж не відбулося. Майже весь одеський «Правий сектор» - це євреї одеські. Без добровольців, які пішли на фронт прямо з Майдану, цього б не було.

 У чому феномен другого Майдану, який росіяни точно не розуміють. У порівнянні з 2004-м він дав нове. Тоді, на щастя, не було ніякого насильства, це тривало всього місяць, але тоді й не було такої міри консолідації.Так, ми відчули, що ми можемо, але це було таке миттєве відчуття, яке потім і пішло. Я це відчув хоча б по вченим радам. Рік-два вже їх трусить реально, вони на нервах. Вони відчувають, що можуть все втратити. Я далекий від думки, що так швидко все станеться. Квіт звільнив весь відділ за внутрішній аудит Міносвіти, фінансові злочини НАУ. Це важливий сигнал для багатьох.

 Ну і поліція вам, як грузину, не може не подобатися ...

Вахтанг Кебуладзе: Поліція мені дуже подобається - не як грузину, а як водієві. Ти їдеш зазвичай, як хочеш, поки не відчуєш, де вони зачаїлися. Це якось ірраціонально, знаєш. А зараз, завдяки тому, що вони мобільніші, у мене інше відчуття. Ага, буду їхати по спідометру. І вони ж навіть не зупиняють - просто їздять! Нещодавно до мене дуже чемно підійшли і попросили переставити машину, тому що я припаркувався занадто близько до "зебри".Від них виходить не очікування, що ти порушиш і тебе треба покарати, а намір випередити порушення, і це дуже правильно. Єдине, чого я боюся, - що вони недостатньо готові до тієї агресії, з якою можуть зіткнутися. Двоє поліцейських гребуть в мотлох п'яного майора міліції. Приклад того, що можуть нові спецслужби, якщо не зкурвляться.І малу, 17 років, вже не боюся відпускати, коли вона виходить гуляти з хлопцем. Іх не будуть відловлювати ні за що, як за радянських часів відловлювали малоліток, просто щоб збивати бабки з батьків.


 Ваші нинішні студенти, які вони?
Вахтанг Кебуладзе: Зараз студенти класні. Таке покоління ... Я думаю, вони нас переплюнуть тільки так. Це дуже талановиті люди, які могли народитися тільки у вільній країні. Ось є такий австралієць Девід Чалмерс, зірка світового масштабу, автор інтелектуального бестселера "Свідомий розум". І є один хлопець з Дніпропетровська, який прочитав цю книгу, перейнявся і написав про неї статтю. А потім через Facebook списався з Чалмерс - і отримав від нього відповідь: так, хлопче, ти нормальну статтю написав. У нас таких можливостей не було.


 А старше покоління часто називає теперішню молодь "безвідповідальними амебами" ...
Вахтанг Кебуладзе: Камон, які амеби! Навпаки, до них поступово приходить свідомість, що не вони повинні хотіти чогось від держави, а самі можуть в ньому щось міняти. Я вважаю, що якщо фактор зовнішньої агресії не перейде через наші внутрішні мобілізаційні кордони і не зламає щось в нас, то у нас все буде чудово.Будь-яка війна - це жах. Це смерть, кров, зрада, страх, а не блискавичні геніальні операції, які проводяться чудовими стратегами. Але реальна загроза зараз не тільки військова - це антикультурне аморальне розкладницьке розчарування, яке в нас є, воно пов'язане з тим, що ми не можемо вирватися з цього жаху братської Росії.



 Кажуть, в уряді залишилися такі люди.
Вахтанг Кебуладзе: У Рейгана був вислів: уряд не вирішує проблеми, уряд сам є проблемою. І це нормально, усвідомлення цього поступово приходить і до нас - що люди при владі зовсім не небожителі, найчастіше вони погані, тому що хороші люди пишуть книги, лікують людей, складають музику, готують смачні страви - навіщо їм в політику? Я не те що ніколи не хотів займатися політикою, я не хотів про неї думати! На мій погляд, політикою займаються дивні люди, і очікувати від них що-небудь хороше - ну смішно.


 У політиці навіть немає ніякого розвитку. Ось я займаюся феноменологією. Це досить специфічна установка свідомості, в яку можна потрапити, тренуючись. Така інтелектуальна практика, абсолютно без всякої містики, яка дає, на мій погляд, досить ефективні методи бачення і листи. Але сам її засновник, Гуссерль, розповідав учням такий анекдот зі свого дитинства.
"Він дуже хотів складаний ножик, який йому, нарешті, подарували, і ось він був такий щасливий, що постійно його заточував, поки не зламав. Для Гуссерля це була метафора його філософського шляху: він стільки рафінував винайдений ним метод, що в кінці життя засумнівався, чи не виточив його."

 І мені зараз подобається, подолавши цей глухий кут, йти далі, шукати зв'язок цього методу з соціологією, з літературою, кіно, з усім на світі.

 Ваш феноменологічний підхід якось може допомогти, щоб не виникало конфліктів?
Вахтанг Кебуладзе: А чому не повинно виникати конфліктів?
Ну, "щоб не було війни".
Вахтанг Кебуладзе: Якщо ми будемо розглядати війну, конфлікт в цілому як якусь неполадку, випадковість і непорозуміння, то ми не зрозуміємо її сутності. Уникнути війни в будь-якому випадку ми не зможемо, але не розібравшись, що відбувається, ми не зможемо не тільки уникнути, але і подолати її конструктивно. Ставши її заручниками, потрапимо в її пастку.
Війни виникають не просто зі злого наміру якихось поганих дядьків. Це історична закономірність. Я вважаю абсолютно неадекватною інтерпретацією, що є злий Путін - ну, такий умовно колективний Путін, - поганий Кремль, обманутий російський народ, і ось якщо ми достукаємося до цього обманутого народу, то ми про щось домовимося. Хрону лисого! Тому що Путін - це не просто випадковість, якийсь демон, який з космосу покинутий. Це абсолютно органічне породження російської історії, російської, якщо це можна назвати так, культури. Передумови можна знайти всюди - в літературі я це знаходжу, в філософії ... Як це не жахливо, навіть Хармс, весь такий контркультурний, антитоталітарний - але багато в чому ці російські авангардисти і створили цю моторошну реальність! Чому Маяковський застрелився? Через нещасливе кохання? Я думаю, що він просто усвідомив жах того, що наробив.
Якщо ми це зможемо донести, тільки тоді насилу, через роки, зможемо вийти з цього кошмару. А просто сподіватися на те, що верхівка зміниться і війна закінчиться - так з російсіянами точно не домовишся.
Я вважаю, що Росія не може бути хорошою. У нас так дискурс побудований, що ось зараз Росія погана, і від цього всі наші біди - а стане хорошою і все буде добре, знову будемо "братами". Так не може така країна бути мирною, неагресивною, благополучною, демократичною. Це гігантська імперія, яка об'єднує абсолютно різні цивілізації, способи життя. Вона не може жити так гармонійно горизонтально і вертикально, як Швейцарія або Польща. Ось звідси особлива ідея Росії, це ж не тільки Дугін придумав - це ще син Гумільова Лев писав - почитай, у нього це вже нормальний російський фашизм ...



 А що тепер робити звичайному росіянину, у нього немає майбутнього?

Вахтанг Кебуладзе: Дурень, негідник, боягуз і герой - ось чотири ролі радянської людини. Їх не було в чистому вигляді, вони змішані. Ось у мене, коли я був радянською людиною, героїзму було найменше, найбільше було боягузтва. Вимагати від теперішніх росіян, щоб вони були героями - аморально. Тому найчесніший вихід який? Це еміграція. Якщо ти не можеш бути героєм - біжи.

 Я всіляко вітаю переселенців і навіть вважаю, що наше завдання, наша місія зараз з дуже великим розумінням, пієтетом і ніжністю поставитися до росіян, які приїхали в Україну. Причому приїхали не просто випадково по бізнесу, а свідомо, сказавши собі: "Я в цьому лайні жити не хочу!". Ось до таких людей, які попрямували, зауваж, не в Америку, а в Україну, потрібно ставитися з великою повагою, підтримувати і інкорпорувати в наше суспільне життя. Допомагати їм здаватися. Тому що це справжня совість.



Я сам не герой, у мене, слава Богу, є інші функції. А в Росії інших функцій взагалі немає. Або ти розчиняєшся у цьому боягузтві, дурості і підлості, або ти собою жертвуєш, як ці люди, які ходять на поодинокі пікети. 1968 год, вторгнення в Чехословаччину, 10-15 чоловік в пікеті на Червоній площі - і всіх посадили ...Там нічого не змінилося, застигле лихоліття. Тому єдине майбутнє цієї країни - її знищення. Не людей, які там живуть, а зміна конфігурації цієї держави. Територіальної і іншої. Це країна без майбутнього. І саме ця відсутність майбутнього там, загрожує і нашому майбутньому.


Джерело -  https://www.rbc.ua/styler/intervyu/vahtang-kebuladze-nasha-zadacha-segodnya-1441008502.html

Немає коментарів:

Дописати коментар